Luchtvaart

2018 – Opnieuw oldtimers in Belgisch luchtruim

Sinds eind 2017 kunnen historische toestellen of replica’s ervan ingeschreven worden in het Belgische Luchtvaartregister en een vliegtoelating krijgen. De sector heeft dit met veel enthousiasme onthaald. Afgelopen zomer waren er in ons land voor het eerst historische toestellen met een OO-registratie te bewonderen op de luchtvaartshows. 

Sinds eind 2017 kunnen historische luchtvaartuigen en luchtvaartuigen zonder houder van typecertificaat in België ingeschreven worden in het Belgische Luchtvaartregister en een vliegtoelating krijgen. Tot dan kon dit niet en moesten Belgen met dergelijk toestel naar het buitenland, waarna er een tijdelijke overvliegtoelating afgeleverd werd om in België te kunnen vliegen. 

De sector heeft deze vernieuwing met zeer veel enthousiasme onthaald. Er werden tot op heden meer dan 10 toestellen ingeschreven, en de meeste hiervan vliegen ook al rond. De oudste toestellen zijn replica’s van WO I toestellen. Daarnaast zijn er ook verschillende originele WO II toestellen, alsook een paar recentere replica’s.  

Voor de technisch experten binnen de Technische Directie van het DG Luchtvaart is deze evolutie ook een ware uitdaging gebleken. Naast het vele opzoekingswerk om de juiste informatie over de toestellen te vinden hebben zij zich ook moeten bijscholen om deze toestellen correct te kunnen inspecteren. Een V12 motor of 18 cilinder radiaalmotor tot wel 2500 Pk is immers niet echt een courante verschijning. Het is echter ook vooral een interessante ervaring gebleken, zeker aangezien al deze toestellen tot de verbeelding spreken voor mensen met een passie voor luchtvaart. 

Nu deze toestellen over een Beperkt Bewijs van Luchtwaardigheid beschikken mogen deze vrij rondvliegen. Ze hebben allen een goedgekeurd onderhoudsprogramma en de luchtwaardigheid wordt jaarlijks gekeurd door onze dienst.

Back to top button