2020 – Levens redden met ‘Safe At Sea’
De zomer van 2020 stond bij het Directoraat-generaal (DG) Scheepvaart in het teken van levens redden met de sensibiliseringscampagne rond reddingsvesten: ‘Safe At Sea’. In 2019 veranderde de wet rond reddingsvesten en de condities waarin ze gedragen moeten worden. Veiligheid staat bij de FOD Mobiliteit en Vervoer op de eerste plaats. Daarom werd het belang ervan extra in de verf gezet met ‘Safe At Sea’.
De dienst Pleziervaart wil de veiligheid van pleziervaarders optimaal bevorderen. De sensibiliseringscampagne ‘Safe at Sea’ rond de wetswijziging van pleziervaart in verband met het dragen van reddingsvesten in 2019 was daarbij een belangrijke stap. Het dragen van een reddingsvest was al langer aangeraden, maar nu is duidelijk waaraan het moet voldoen en zijn er condities waarin het gedragen moet worden. Daarom was duidelijke communicatie naar pleziervaarders toe van groot belang. Velen zien namelijk de gevaren van de zee onvoldoende in.
Communicatiekit voor meer bewustzijn
Om levens op zee te kunnen redden moest de campagne, gecoördineerd door de dienst Communicatie, in eerste instantie bewustzijn rond het thema creëren bij pleziervaarders. Twee elementen kwamen sterk in de communicatie naar boven: de omstandigheden voor het dragen van een reddingsvest en de voorwaarden waaraan het moet voldoen.
Het resultaat was een allesomvattende campagne met communicatiekit voorzien van zowel offline communicatie zoals flyers en affiches, en online communicatie zoals artikels op de website en berichten op sociale media. Een fotokader voor profielfoto’s op Facebook met een illustratie en hashtag van ‘Safe At Sea’, en het logo van de FOD Mobiliteit en Vervoer bracht de campagne nog extra onder de aandacht.
Influencers bezorgen extra boost
De dienst Communicatie koos daarnaast voor de samenwerking met verschillende influencers. Ze hadden een duidelijke link met pleziervaart waardoor de verdere verspreiding van de campagne via hun kanalen vanzelfsprekend was. Bekende gezichten waren Evi Van Acker, Emma Plasschaert en Kapitein Winokio. Het resultaat van de campagne was te evalueren via de statistieken van de sociale media. Er was veel bereik via betaalde advertenties en influencers. Betaalde advertenties op Facebook rond de lancering van de campagne haalden bijvoorbeeld 1500 reacties. Ook het profielfotokader op Facebook kon rekenen op 1300 reacties.